יב'
כבר כתבתי כמה פעמים על ורדים (כאן וכאן) אך בכל זאת אוסיף כמה מילים ותמונות שכן הנושא רחב והתרבות מפעמת:
ישנו תואם בין אקלים ונגזרותיו ובין התרבות אשר התפתחה לאורך עשרות אלפי שנים והתחדדה באלפי השנים שעברו מאז המהפכה החקלאית וביתר שאת במאות השנים האחרונות. בין אם בלבוש, במזון ובמשקה, בארכיטקטורה במוסיקה ועוד. תרבות הורדים שהיא מהמגוונות והעשירות שיש אינה שונה מאלו. אני מודה שיש לי יחסים אמביוולנטיים עם תרבות זאת, בקטמון ישנה גינה שאני מקים בימים אלו ובשבועות האחרונים בדרכי אליה ראיתי כיצד שיח ורדים עצום ממדים שנראה יותר כמו עץ בערך בגודל של לגרסטרמיה הודית, מתעורר מן החורף מנץ ופורח. נתקפתי בהלם, לא פחות. האקזמפלר ההיסטרי הזה מגיע לגובה של למעלה מחמישה מטרים ורוחבו בערך שישה, כל פרח בו הוא בקוטר של 14-15 ס"מ. אולי אפילו יותר ועשרות רבות בו פורחים ועוד עשרות רבות-רבות של ניצנים. אני יודע שאפשר לומר "איזה יופי" ולהחסיר פעימה אך כאשר עמדתי מול התפלץ הזה חשתי חלק מעלילה בסרט של טים ברטון, יותר משיח הוא נראה כתפאורה של פנטזיה קולנועית, פשוט לא יתכן שבמציאות יתקיים מן מחזה סוראליסטי שכזה, הרי מתחתיו צריכה להימצא מחילה ללא תחתית של ארנב או לפחות מטמון מטבעות זהב.
לאימי חיבה גדולה לורדים, במיוחד אלו האנגלים מרובי עלי הכותרת ובגינתה שיחים רבים. כשאני מתבונן בהם אני תמיד תמהה אם ניתן לספור אותם (את עלי הכותרת), זאת כמעט תשוקה מטפיזית לטפח ורד שיכיל את האין-סוף, בינתיים המטפחים הגיעו למעלה ממאה! אבל ימים יגידו. אני חושב שכשם שעלים של סטרליציה (תמונה) או פילודנדרון (תמונה) הם זרים לנוף המקומי ואינם מתיישבים עם ממוצע המשקעים והטמפרטורות כך גם ורדים אלו.
מתבקש כמובן לציין שאני לא מבקש לעקור אותם ולהעביר חוקי גזע בפרלמנט אלא רק להצביע על התופעה. לעולם החי והצומח יש יכולת מופלאה לארגן את עצמו ביחסים מורכבים ומדויקים בהתאם לתנאים הנכפים עליו, ההכרה האנושית באופן יוצא מן הכלל מצליחה לא רק להיות עדה לתופעות החזותיות הללו אלא גם להפיק מהן פליאה עצומה. אך להרמוניה יש הקשר והסטה של ההקשר פוגמת בחוויה, זהו חלק מאסתטיקה שניתן לרדד אותה כמובן ל"טעם אישי" ואז לא ניתן עוד לנהל דיון ("על טעם וריח…") אך יש בה דבר גם רחב ועמוק בהרבה.
בגינה אחרת בשכונתי מצאתי עוד ורד דומה אך עם פרחים הקטנים בהרבה, קוטרם לא עולה על שלושה סנטימטרים ומיד נחה דעתי כשראיתם, הנה תמונה:
באופן כללי אני חושב שייעשו טוב לנוף המקומי מתכננים, אדריכלי נוף וגננים אם ישתלו ורדים בעלי התאמה לא רק של צריכת מים מבוקרת אלא גם של אופי הפריחה, הדוגמאות אותם מניתי בפוסטים הקודמים כמובן עדיפים בהרבה על ורדי ענק של כלאי תה (תסלח לי מר הירשפלד), בכל זאת כאשר הנוף המקומי פועם במקצב של פרחים כגון צתרה ורודה, מרווה רפואית, צתרנית משובלת, ולוטם מרווני, קשה יותר ל"ג'סט ג'וי" (תמונה) להתאים עצמו.
יג'
ביום חמישי תערך השתילה בגינה אותה תכננתי במיתר, אני מודה שלא בקלות, חששות כבדים מלוים אותי ביכולת הצמחים לעמוד בעומסי החום של המדבר, כמובן שרבים מהם יעברו זאת ללא כל בעיה ובכל זאת את הרשימה עליה עברתי מספר פעמים העברתי גם לעיון אצל עוזי מנטף ואכן הוא הוריד לי שני מינים. אך תוך כדי שיטוטי במשתלה נתקלתי בצמח חדש יחסית אשר יתאים באופן מושלם לנוף המדברי, מדובר בזן כלשהו של אחלמית מדברית אשר מגיע ממדבריות דרום מערב ארה"ב ומקסיקו. אך שלא כרוב הפרטים של המין הפורחים בכתום, זה פורח בצהוב נפלא, עליו רחבים ובעלי גוון אפור בהיר יוצא מן הכלל. הוא אמור להגיע לגובה ורוחב של מטר בקירוב ולפרוח תקופה ארוכה. ללא ספק שוס. הנה תמונה מהאינטרנט של הזן המצוי בכתום, אצלם בקרוב ואוסיף תמונה מעודכנת.
מאמר מעניין ומועיל
שני תיקונים חשובים מאוד.
הרבה מטפחי ורדים חשובים מאוד הם לא אנגלים (הולנד, גרמניה, צרפת ארה"ב) לכן האמירה ורדים אנגלים שגוייה.
שניים הרבה מהגינון שלנו הוא מלאכותי ברובו ולכן יש גם מקום לגיני/פינות ורדים המותאמים לאקלים ולאזור הגינה
ושוב תודה
עוד פנטזיה שמתנפצת. רק השבוע נהננו כל כך מורדים אדומים בסלון. ורדים שקטפתי משיח הגדל בעציץ שפעם קיבלתי ממך. וחשבתי כמה הם יפים בבית. ואפילו דמיינתי. את שיח הורדים שיהיה בביתי החדש ממש כמו הורדים בגינת אמך. לורד גם הקשרים תרבותיים וספרותיים. לא רק היופי והריח מדברים אלינו. ועכשיו אחרי קריאת דבריך, שיש בהם מן ההגיון , מה יהא על הורדים שהיו במוחי? טוב, אולי בכל זאת שיח קטן או שניים…
שלום רן אני מסתמך על הקבוצה, ככול שידוע לי הסגנון נקרא "ורד אנגלי" כמו "כלאי תה" , "פלוריבונדות", "מטפסים" וכו' גם קרן צור משתמשים בשם זה וכן גם באנגלית, זה בלי קשר למטפחים שכמובן באים ממקומות שונים בעולם.
נעמה הורד שיש אצלך הוא מקבוצת הפלוריבונדות והוא חזק ביותר וחסכן במים. תקראי את הקישורים שבתחילת הפוסט.
כמו כן חשוב לציין שהורדים האנגליים צומחים באופן שאינו זקוק לגיזום, זאת נקודה מרעננת שכן לעומת כלאי התה הזקוקים לטיפוח מתמיד ועישוב על מנת לחשוף את תפוח ההרכבה לאור. אלו גדלים באופן חופשי יותר.
אבינדב שלום!
אני נהנה מאוד לקרא את בלוגינון.
לגבי הוורדים האנגליים כמו הרבה דברים טובים שהארופאים "לקחו" מהמזרח התיכון -רקפות, צבעוני גם המקור של הוורדים האנגליים הוא הורד הדמשקאי הגדל בר בגליל וצפונה.
עד היום רואים בפרחים האנגליים את החלוקה ל – 4 רבעים האופיני לורד הדמשקאי.
עמוס רוזנטל
שלום עמוס!
החמצתי אותך בתערוכה בגן הבוטני בפסח.
תודה על המידע, בדיון שהתלהט בפייסבוק אודות הפוסט עלו כמה היבטים נוספים, לדוגמה עלתה טענה שקבלה חיזוק מדלית קסלסי ש "ורד אנגלי" הוא יותר שם מסחרי מאשר קבוצה מובחנת ובעקבות כך עלתה השאלה כיצד בכלל קובעים ומי קובע מה היא קבוצה מובחנת של ורדים. שהרי לא מדובר באפיונים מורפולוגים אבולוציונים ברורים אלא במעשה תרבות. ("ננסים", "מטפסים", פלוריבונדות", "כלאי-תה" וכו'). האם מדובר בחלוקה ססטמטית כמו כל שאר המינים או שמה זה הוא "מועדון סגור" כמו בחירת גזעי כלבים חדשים.
למה לא נראות התמונות? ):
הנה העלתי מחדש, היתה לי בעיה לפני שנתיים שלוש שמעשרות פוסטים נמחקו התמונות בגלל בעיה טכנית שגרמתי בטפשותי. עכשיו בכל פעם שמזכירים לי את זה אני צריך לנבור בהיסטוריה ולמצוא מחדש את התמונות.
תודה. מרהיב.