על פיסטוק שאמי, עריפת ברושים, מעגלי תנועה ואלוהים, רקפות תרבותיות ושקדים מרים.
א
השבוע ייחרתי אלת בוטנה מזן "שאמי" (פיסטוק שאמי) שהשתוקתי זה מכבר לשים את ידי עליה, זהו עץ ותיק שגדל בחצר בית מגורים במושבה הגרמנית בירושלים, במבט חטוף רבים טועים לחשוב אותו כחרוב אך השתהות קלה כבר מוציאה מאנשים הבעת תימהון, עליו גדולים ומרשימים בהרבה מאלת בוטנה רגילה וצורתו אופקית באופן קיצוני, כל גובהו שישה מטרים ואילו רוחבו עולה על שמונה.
לפני שבוע, בגינה שתכננתי בתפר שבין שיפולי גבעות יהודה והשפלה הגבוהה נשתלה, בין השאר אלת הבוטנה. למי שכבר חולם על עץ פיסטוק עמוס פרי בחצר ביתו צפוייה אכזבה.לאחר בירור עם מומחה בתחום, התחוור לי שבישראל קשה למצוא את התנאים המתאימים לגידול מסחרי שדורש קור עז בחורף וקיץ חם ויבש. אך לגדלו כעץ נוי עם בונוס של מעט פרי בודאי אפשר, היות ויש לו שלושה קרובים מקומיים (אלה ארץ ישראלית, אלת המסטיק, אלה אטלנטית) הוא משתלב בשיח המקומי באופן מושלם. אך לאלת הבוטנה הזאת אני מתכנן חבר מזה זמן רב: בגן הבוטני בגבעם רם גדל כליל אפגני (Cercis griffithii) בעל מופע קומפקטי יותר ופריחה כהה וצפופה יותר מכליל החורש המקומי. כבר שנים, אני מחכה, שירבו אותו בצורה מסחרית, שכן ביום שזה יקרה, הוא יהיה שילוב יפיפה עם אלת הבוטנה מהזן 'שאמי'.
נסו להכין פסטו פיסטוק (במקום צנוברים) ולהכניסו לחציל על האש, צפו לפירוטכניקה בפה.
ב
בעת שהלכתי ברחובות ירושלים הבחנתי בתופעה שטרם ראיתי כמותה, לא סתם עוד עיצוב גינה "פורמלי" של געגועים למלוכנות בית בורבון. משום שאם כבר אתה מעצב את ביתך כאילו היה טירה, אזי יש גם לערוף ראשים (מי שלא שמע על מלחמות השושנים שיקרא קצת על ערש התרבות הבריטית) ולהציגם על החומה ואם אין ראשים אז נערוף ברושים (עוד על תופעת הגינון הפורמלי כתבתי בעבר בפוסט על גדר חיה ועריצות).
ג
היות ואנו בפתחו של האביב והצבעונים החלו לפרוח, שוב אנו נידונים למעגלי תנועה שאמנם אנשים בעלי תואר מוסמך מתכננים אותם אך התוצאות נראות כניסוי תלמידים בחטיבת ביניים. "איזה יופי" אומרות העינים כאשר הן נלכדות לראשונה בבוהק הצבעונים ובפרחי האמנון ותמר אשר מסביבם אך מבט קצר נוסף חושף את הדינמיקה הדלה והבנאלית של הזיית התלוש, הדשא הסינטטי (פוסט מעניין על מדשאות סינטטיות בגינון ציבורי בבלוג תחת עץ הפקאן), האמנון ותמר המפלצתים והצבעונים הזקורים. הפוסט מיוני שעסק במעגלי תנועה גרר תהיות מצד אנשים רבים שלא האמינו שעדיין שותלים מדשאות במעגלי תנועה. אז כן, גם מהזן הצומח ועכשיו אפילו יש מדשאות.סינטטיות, זאת היא תופעה מדהימה משום שהיא כבר טרנספורמציה של אסתטיקת הפנטזיה אל סימון הדימוי: לא רק פנטזיה אודות אירופה הגשומה והעשירה והגשמתה בכפייה על ידי אינוס צמחייה, בתנאי דחק מוגבלים (דשא במזרח התיכון) אלא לאחר שיצרנו שפה חדשה של אסתטיקה (זית ודשא) הוצאנו את תוצר הפנטזיה החי והכנסנו לתוכו את תחליף מראית העין. השלב הבא יהיה שלטים מסביב לעץ הזית עליהם יהיה כתוב "ירוק".
זה מזכיר לי את התהליך שהשם אלוהים עובר בהחמרה של הבלי האמוניות באלפי השנים האחרונות מהמילה יהוה, שאין אדם אמוני ,או אדם, שהתניית מסורת לא כבלה את לשונו כך שאינו יכול לבטא זאת (ממש כמו וולדמורט), דרך המילה אלוהים, שהיום רבים המכנים עצמם בשם "דתיים" אינם יכולים להגותו, היות וכך הוא התגלגל למילה אלוקים והיום אף זה בקושי ניתן לומר מבלי לגלגל עיניים מתחסדות, הביטוי של האופנה האחרונה הוא השם.
למען הסר ספק, אני אדם דתי
ד
קניתי מצלמה חדשה, אמנם אני חובב אנדרואיד אבל המצלמה של הגלקסי s היא פשוט מחפירה והבלוג סבל ממנה זה זמן רב, מלבד תמונות ספורות שהיו ממצלמות חברים רוב תמונותי היו עד היום באיכות נמוכה אבל לא עוד!
ה
במהלך שיטוטי נתקלתי גם בזה: רקפת תרבותית אשר עלי הכותרת שלה מחולקים ללבן וורוד, מדענים עושים הרבה דברים מוזרים בחיים. למשל קליע אשר מצליח לכוונן את עצמו תוך כדי מעוף על מנת לשפוך מוח של נשיא מכהן של דיקטטורה שפעם הייתה בעלת ברית במרחק שניים וחצי ק"מ. אבל גם ניסיונות של צביעת עלי כותרת על מנת לרווח את טווח האסתטיקה; שלא יהיה לנו משעמם.
ו
בשבת שמעתי סברה חדשה מחבר שהסבירה לי בפשטות את הימצאות השקד המצוי כפליט תרבות באזורי כפרים נטושים מ48 אך גם מלפני (הנה שתי גרסאות מעניינות ויקיפדיה בעברית וערבית הנתונות למלחמות עריכה מתמדת, את ההיסטוריה היום כותבים לא המנצחים אלא כולם ו Google Translate מאפשרת לנו ללהטט בין הגרסאות ). במשך שנים תמהתי למה משמשים כל כך הרבה עצי שקד אשר הפרי הוא מר עד שהרעיון הפשוט ששקדים מרים היו כנות להרכבת שקדים מתוקים ואולי לעוד עצי פרי ורדניים היכה בי, עם נטישת הכפרים העצים הרכובים מתו מהזנחה והכנות פרצו מחדש ובמהרה הזריעו עצמם עד לתוצאה אותה אנו רואים היום.
שלום,
אני נהנת לקרוא את שאתה כותב.
בברכת חג פורים שמח,
י.ק
משעשע רעיון שלטי הירוק, לצערי לא מופרך כפי שהוא נשמע, ובנושא אחר אולי אתה יכול להמליץ על משתלה לשקדים נפ"א ואום אל פאחם…וגם האם זו העונה לייחר עצים?
החיים משעשעים כשהם לא טראגיים.
אין לי ידיעות על משתלות באזורכם, זאת העונה (סופה) לנשירים.
י.ק. תודה.
תודה על הבלוג שלך, העשיר ויוצא הדופן כ"כ.
אני מאוד אוהבת את אלת הבוטנה, מאז שראיתי אותה בגן בית כנסת בסביון,
אך לא הצלחתי להשיגה בשום משתלה. האם אתה יודע היכן יש?
אבינדב המקסים! זוכרת אותך לטובה ואוהבת מאד מאד את כל מה שאתה כותב (גם המכתמים בספר). אבל מוכרחה לומר שאתה מאתגר אותי לכיוון-צלילים עדין-עדין של התפיסות המוסריות והאסטתיות שלי – וזה ממש לא קל ונעים לי… יונית
יונית?! מהגן הבוטני?
איזה תפיסות מוסריות? אסטתיות? ומדוע אני מאתגר? לא נעים זה כבר מעט רדיקלי לא? אין לי כוונה לענות אנשים.
סיגל, אני בדרך כלל עובד עם שתילי הר כמשתלה קמעונית, מהם לקחתי פעם אחרונה את אלת הבוטנה אך אני יודע מהם שקשה להשיגה. תשאלי אולי את צביקה מ"חורשים", עבדתי איתו בעבר ואם לא יהיה לו הוא אדם נחמד ויוכל להפנות אותך למשתלות שלהן אולי יהיה 0524307340 תמסרי לו דרישת שלום.
לא מזמן ראיתי ספר בעברית בחנות ספרים יד שנייה. על אלת הבוטנה וזניה השונים. ספר ישן אבל נראה מקצועי וטוב. הפעם לא קניתי. אם אקנה כל ספר אצטרך עוד כמה מדפים טובים.
שוב תודה על הבלוג המעניין והמועיל. הצמחים שמומלצים על ידך ולא מוכרים לי נכנסים לרשימת הצמחים שאני משתמש בה.
לא מזמן גיננו אצלנו ביישוב כיכר חדשה ומה שעשו כמו שהזכרת עץ זית במרכז מסביבו ריבוע מאדני רכבת כשבתוך הערוגה יש רקפות אח"כ מסביב דשאומסביבו בין הדשא למדרכה רצועה של חלוקי נחל. אנשים בד"כ רואים דברים כאלה וחושבים שזה יפה. לך תסביר להם כמה שזה מגוחך.
אפשר לקנות ולמכור לא?
אני מניח שהספר הוא של דוד צירקין צפריר
הבנאליזציה של החיים כמובן נמצאת באין ספור מקומות, גם האסתטיים וגם הפוליטיים-חברתיים. מה שאנחנו מגדירים כ"יפה" ו"טוב" הם נגזרת להתניות שרירותיות על פי רוב, בין אם הם במוסיקה, קולנוע, דעות פוליטיות והשקפות דתיות וחברתיות. input ן output עם אשלייה של בחירה באמצע.
תמיד נחמד לקרא את שאתה כותב
בוקר טוב אבינדב
תמיד נחמד לדעת שיש הנהנים מזה.
תודה.
מחכים ומשעשע. תודה אבינדב.
כבר כתבתי לך אם אני זוכרת נכון אבל הפוסט הזה שוב מזכיר לי. אתה פשוט חייב לסייר עם מצלמתך החדשה באור יהודה. לא תאמין למראה עיניך ואין לי ספק שמטעמים משעשעים ביותר יוולדו מהמפגש הזה.
שבוע טוב
ועוד שאלה, מה דעתך על מורינגה
אין לי ניסיון איתה. אבל אשמח לשמוע ממך.
אבינדב שלום רב,
אני אוהבת מאד את הצמחיה ואת השימוש שאתה עושה בה בגינות שאתה מתכנן.
אני מבינה שאתה מתכנן גינות בעיקר באיזורים קרים.
האם יש לך מידע ונסיון לגבי שימוש בצמחים אלה באזור השרון?
רציתי לדעת במיוחד לגבי וורבנה 'דה לה מינה', מרווה קטנה, וקלנדרינה גדולת פרחים.
תודה
שלום סיגל. אני מתכנן גינות באזור ההר אך גם בשפלה ואף בדרום (כרגע בפרוייקט במיתר). באזור השרון יש לי פחות ניסיון מלבד ת"א בגינת גג ובעבר הרחוק יותר באזור נתניה שם אכן חוויתי לראשונה את הפער בהתמודדות צמחים עם עומסי החום והלחות.
וורבנה דה לה מינה בשפלה נראית טוב, אני ממליץ בכל מקרה לשתול אותה רק באדמה ולא במיכל.
מרווה קטנה מניסיוני נראית טוב בכל מקום. זקוקה רק לגיזום פעם בשנה.
קלנדרינה עשויה לסבול, בעיקר בשמש מלאה. בכל מקרה זה צמח שצריך חידוש כל שנתיים-שלוש, לכל היותר ארבע שנים. אך קצב צמיחתו מהיר ביותר.
תודה
אני מניח שייחור אלת הבטנה"שאמי" לא השתרש. עכ"פ אשמח לדעת כתובת של העץ אלת הבוטנה אני מעוניין בעיין ירוקה להרכבה. אגרונום אריאל שי 052-2223209 אני אוסף זני אלות ישנים-עתיקים.
הי. לא בטוח שהוא עוד שם, אראה בקרוב. זה נמצא בחצר בית שצמוד לבית קפה 'בן עמי' ברחוב מל"ל (בית הקפה מסומן בעמק רפאים 38)